H Rolls-Royce σχεδιάζει να κατασκευάσει μη επανδρωμένα φορτηγά πλοία. Στα γραφεία της, στο Alesund της Νορβηγίας, έχει ήδη εγκαταστήσει ένα σύστημα εικονικής πραγματικότητας που προσομοιώνει την 360 μοιρών θέα από την γέφυρα ενός πλοίου. Με αυτόν τον τρόπο ένας… καπετάνιος της στεριάς θα χειρίζεται απομακρυσμένα το πλοίο που θα βρίσκεται στη θάλασσα.
Υποστηρίζεται, από την Rolls-Royce, ότι τα μη επανδρωμένα πλοία θα είναι ασφαλέστερα, φτηνότερα και λιγότερο ρυπογόνα. Μέσα σε μία δεκαετία σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν τέτοια πλοία σε περιοχές όπως η Βαλτική Θάλασσα, ενώ στην εταιρεία πιστεύουν ότι ρυθμιστικά εμπόδια και ο σκεπτικισμός από την βιομηχανία και τα συνδικάτα για το κόστος και την ασφάλεια, θα κάνουν αργή την μετάβαση παγκόσμια.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αυτή τη στιγμή χρηματοδοτεί με 3.5 εκατομμύρια ευρώ μελέτη με τίτλο “Ναυτικό μη επανδρωμένης πλοήγησης μέσω νοημοσύνης στα δίκτυα“. Οι ερευνητές ετοιμάζουν ένα πρωτότυπο για προσομοίωση θαλάσσιων δοκιμών για να αξιολογήσουν τα κόστη και τα οφέλη. Το έργο θα ολοκληρωθεί το επόμενο έτος.
Παρ’ όλα αυτά ναυτικές εταιρείες, ασφαλιστικές, μηχανικοί, συνδικάτα εργαζομένων και ρυθμιστικές αρχές, αμφισβητούν ότι τα μη επανδρωμένα πλοία θα είναι ασφαλή και οικονομικά στο άμεσο μέλλον.
Το πλήρωμα αυτή την στιγμή κοστίζει περίπου 3,300 δολάρια τη μέρα και είναι το 44% των συνολικών εξόδων που έχει ένα μεγάλο φορτηγό πλοίο, σύμφωνα με την Moore Stephens LLP, λογιστική και συμβουλευτική εταιρεία στον χώρο της ναυτιλίας.
Η πιθανή εξοικονόμηση χρημάτων δεν δικαιολογεί τις επενδύσεις που πρέπει να γίνουν για είναι τα μη επανδρωμένα πλοία ασφαλή, λέει ο Tor Svensen, στέλεχος της DNV GL, η μεγαλύτερη εταιρεία που δίνει πιστοποιητικά ασφάλειας. Η πρόβλεψη του είναι ότι ενώ η τεχνολογία είναι εφικτή, το κόστος της δεν επιτρέπει να την δούμε στο άμεσο μέλλον.
Η 12μελής Διεθνής Ένωση Νηογνωμόνων στο Λονδίνο, δεν έχει ακόμη αναπτύξει ενιαίες κατευθυντήριες γραμμές για τα μη επανδρωμένα πλοία. Ενώ αυτή την στιγμή θεωρούνται παράνομα με βάση τις διεθνείς συνθήκες που θέτουν το ελάχιστο απαιτούμενο πλήρωμα. Σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (αντιπροσωπεύει πάνω από το 80% του παγκόσμιου στόλου), δεν ασχολούνται καν με το θέμα ακόμη.
Ενώ και η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (αντιπροσωπεύει περίπου 600.000 εργαζομένους) είναι επιφυλακτική. Ο Πρόεδρος της, Dave Heindel, λέει ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία δεν θα μπορέσει να αντικαταστήσει τα μάτια, τα αυτιά και τις διαδικασίες που έχει το προσωπικό. Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι μία από τις πρώτες γραμμές άμυνας σε γεγονότα μηχανικών προβλημάτων και σε αναπάντεχες και ξαφνικές αλλαγές στις συνθήκες της θάλασσας. Οι κίνδυνοι για το περιβάλλον από τα μη επανδρωμένα πλοία θα είναι πολύ μεγάλοι.
Από την μεριά του ο Oskar Levander, αντιπρόεδρος της Rolls-Royce για την καινοτομία στον τομέα της ναυτικής μηχανικής και τεχνολογίας, λέει ότι η μετάβαση θα γίνει σταδιακά όσο οι υπολογιστές αυξάνουν τον ρόλο τους στην πλοήγηση και σε άλλες λειτουργίες. Φορτηγά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ξηρού φορτίου θα είναι πιθανά τα πρώτα που δεν θα έχουν πλήρωμα. Δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν επικίνδυνο φορτίο, όπως πετρέλαιο ή υγροποιημένο φυσικό αέριο, θα αργήσουν πολύ περισσότερο, λόγω του ότι η αντίληψη που έχει ο άνθρωπος είναι πολύ πιο ασφαλής.
Υποστηρίζεται επίσης ότι τα μη επανδρωμένα πλοία θα έχουν μικρότερο κίνδυνο από την πειρατεία, αφού δεν θα υπάρχουν άνθρωποι να κρατηθούν όμηροι. Από την άλλη όμως ανοίγει ο δρόμος για άλλου είδους πειρατεία, όπως το hacking στο οποίο η τεχνολογία πιθανά θα είναι ευάλωτη, την στιγμή που 100% ασφάλεια δεν γίνεται να υπάρξει.
Πηγή: Bloomberg