Ακόμη μία μεγάλη εξαγορά από την Facebook. Για πρώτη φορά όμως αγοράζει εταιρεία Hardware. H Oculus VR, είναι η εταιρεία που κατασκευάζει την συσκευή εικονικής πραγματικότητας, Oculus Rift. Ακόμη βέβαια βρίσκεται σε δοκιμαστικό στάδιο, αλλά υπόσχεται πολλά για το μέλλον.
Στην Facebook φαίνεται ότι βλέπουν το φάντασμα του MySpace να πλανάται πάνω από τα κεφάλια τους. Αν παραμείνουν μόνο με το Facebook, φοβούνται ότι θα οδηγηθούν στην καταστροφή τα επόμενα χρόνια.
Γι’ αυτό και φροντίζουν ήδη να εξαγοράζουν πρωτοποριακές εταιρείες που ίσως θα μπορέσουν να τους κρατήσουν για πολλά χρόνια ακόμη στην κορυφή των εταιρειών τεχνολογίας.
Με την εξαγορά της Oculus VR πιστεύουν ότι μπορούν να σταθούν σε μια μετα-PC εποχή. Ότι η τεχνολογία της Oculus μπορεί να είναι η νέα πλατφόρμα που θα πάρει την σκυτάλη στο μέλλον από τα σημερινά Smart Phones.
Η εξαγορά κόστισε συνολικά 2 δις δολάρια, σε μετρητά και μετοχές. Σαφώς πιο λίγα βέβαια από την εξαγορά του WhatsApp που κόστισε 19 δις. Η Oculus, όπως και οι άλλες εταιρείες που εξαγοράστηκαν πρόσφατα, θα συνεχίσουν να έχουν μια σχετικά ανεξάρτητη πορεία.
Μια βδομάδα μετά την κυκλοφορία του Google Music στην Ελλάδα, μπορώ να καταγράψω τώρα τις πρώτες εντυπώσεις μου από την χρήση του. Και ιδιαίτερα συγκριτικά με το Spotify που χρησιμοποιούσα καθημερινά εδώ και μήνες.
Συγκεκριμένα θα γράψω τις εντυπώσεις μου από την All Access υπηρεσία του Google Music. Είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι η “ιδιοκτησία” μουσικών κομματιών δεν έχει πλέον κανένα νόημα. Δεν έχει κανένα νόημα η κατοχή φυσικών μέσων όπως τα CD. (Όσα παλιά έχω σκονίζονται πλέον σε διάφορα ντουλάπια. Μάλλον πρέπει να τα ξεφορτωθώ) Και φυσικά ακόμη περισσότερο δεν έχει κανένα νόημα το να έχεις σε έναν δίσκο σου κατεβασμένα mp3. Να έχεις και το άγχος μην κρασάρει ο δίσκος. Να παίρνεις backup κτλ
Για μένα σημασία έχει η ίδια η μουσική. Με ενδιαφέρει να έχω όσο γίνεται καλύτερη, ποιοτικότερη και ολοκληρωμένη πρόσβαση, παρά το μέσο.
Πάμε λοιπόν στο κυρίως θέμα τώρα.
Ας ξεκινήσω από το αποτέλεσμα των εντυπώσεων μου. Κι αυτό είναι ότι σταματάω το Spotify και συνεχίζω με Google Music. Η αλήθεια είναι ότι είμαι και λίγο προκατειλημμένος, αφού έτσι κι αλλιώς και πριν να έρθει το Spotify, περίμενα περισσότερο κάτι από Apple ή Google, σαν πιο ολοκληρωμένες λύσεις.
Τι παίζει για μένα περισσότερο ρόλο; Η συνέχεια από το iTunes. Δηλαδή η καλύτερη συνεργασία με την υπάρχουσα βιβλιοθήκη μου εκεί. Σε αυτόν τον τομέα τα πηγαίνει πολύ καλύτερα το Google Music.
Συγκεκριμένα μέσω της εφαρμογής Music Manager, συγχρονίζεις διάφορες playlists που είχες στο iTunes με το Google Music. Όσα κομμάτια μπορεί να τα αναγνωρίσει σου τα παρέχει απευθείας από την βιβλιοθήκη της Google, χωρίς να χρειάζεται να τα κάνει upload. Αν δεν αναγνωριστούν, τότε τα κάνει και upload.
Πάνω κάτω αυτό το έκανε και το Spotify, αλλά το Google Music παίρνει και τα metadata από τα κομμάτια. Βαθμολογίες και Play Counts. Εδώ να πω ότι το Google Music σαν βασικό σύστημα βαθμολογιών έχει τα ThumbsUp/ThumbsDown. Έτσι μεταφράζει το σύστημα των 5 αστεριών του iTunes, στο δικό του σύστημα. Ευτυχώς όμως όχι ακριβώς έτσι. Εσωτερικά κρατάει την βαθμολογία των 5 αστεριών. Δεν τα σβήνει, για να τα αντικαταστήσει.
Αν πας στις ρυθμίσεις, στην επιλογή Labs, μπορείς να επιλέξεις σύστημα 5 αστεριών και για το Google Music. Τεράστια δυνατότητα αυτή για καλύτερη διαχείριση της μουσικής βιβλιοθήκης στο μέλλον.Το μόνο πρόβλημα είναι το σύστημα 5 αστεριών δεν λειτουργεί μέχρι τώρα και στο Android.
Αφού λοιπόν συγχρονίσεις την βιβλιοθήκη μπορείς να συνεχίσεις. Εδώ να πω ότι αυτή την στιγμή το Google Music All Access έχει όριο 20.000 κομμάτια για συγχρονισμό. Υποθέτω κάποια στιγμή αυτός ο περιορισμός θα φύγει, έστω και με κάποια extra πληρωμή. Το Spotify αντιθέτως δεν είχε κάποιο όριο. Εκεί έχει το όριο 10.000 κομματιών ανά playlist.
Το Google Music δεν έχει κάποια desktop app. Παίζει μόνο στο web. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει δυνατότητα για offline ακρόαση μέχρι στιγμής. Σε αντίθεση με το Spotify. Αν και ειδικά για OSX που χρησιμοποιούσα το Spotify desktop app, ήταν αρκετά προβληματική. Αργή, άσχημη και με πολλά προβλήματα. π.χ. κολλούσαν τα notifications και πολλές φορές δεν δούλευε το παράθυρο με την social δραστηριότητα.
H web εφαρμογή πάντως του Google Music, μου άρεσε περισσότερο από αυτήν του Spotify. Πιο γρήγορη, πιο καθαρή και όμορφη.
Το Google Music έχει 4 βασικές επιλογές στην sidebar του. Listen Now, My Library, Radio, Explore.
Στην Listen Now μπορείς να βρεις γρήγορα κάτι να ακούσεις. Σου δείχνει τι έχεις προσθέσει πρόσφατα στην βιβλιοθήκη και κάποιες προτάσεις της εφαρμογής με βάση αυτά. Επίσης έχει ένα μεγάλο κουμπί “I’m Feeling Lucky radio” με το οποίο αρχίζει να παίζει radio με βάση το ιστορικό σου. Πάρα πολύ καλή επιλογή αν δεν έχεις διάθεση για κάτι συγκεκριμένο. Το χρησιμοποιώ αρκετά συχνά και μπορώ να πω ότι δουλεύει με αρκετά μεγάλη επιτυχία.
Στην My Library φυσικά έχει ότι έχεις προσθέσει στην βιβλιοθήκη. Έχει διαχωρισμό ανά καλλιτέχνη, ανά album, ανά είδος και χύμα όλα τα τραγούδια. Έχει επίσης ένα κουμπί “Shuffle my Library” που φυσικά αρχίζει και παίζει όλα σου τα τραγούδια στην τύχη.
Στην Radio έχει επιλογές για να αρχίσεις διάφορα ραδιόφωνα. Τα Radio είναι αυτόματες playlists με βάση κάποιο είδος, με βάση κάποιο τραγούδι, με βάση κάποιον καλλιτέχνη, ακόμη και με βάση ολόκληρη δική σου custom playlist. Στην επιλογή Radio λοιπόν, το Google Music μας δίνει τα πρόσφατα Radio που έχουμε ακούσει, κάποια προτεινόμενα και κάποια έτοιμα με βάση το είδος ή κάποιες υποκατηγορίες του.
Στην Explore έχει κάποιες έτοιμες playlists ή albums, γενικά ή ανά είδος. Σου προτείνει διάφορα κι έχει και ότι καινούργιο υπάρχει.
Πέρα από αυτές τις 4 βασικές επιλογές, πιο κάτω στην sidebar έχει και κάποιες smart playlists (Auto-Playlists). Αυτές είναι οι Queue, Highly Rated, Last Added, Free and Purchased, Shared with me.
Στην Queue είναι η λίστα με τα κομμάτια που βρίσκονται στην ουρά για να παίξουν στη συνέχεια.
Στην Highly Rated έχει όλα τα κομμάτια που έχουμε βαθμολογήσει με 4 ή 5 αστεράκια. Αν χρησιμοποιείς το σύστημα ThumbsUp/ThumbsDown, τότε αυτά που έχεις βαθμολογήσει με ThumbsUp.
Στην Last Added έχει τα τραγούδια που έχεις προσθέσει πρόσφατα στην βιβλιοθήκη.
Στην Free and Purchased έχει τα τραγούδια που έχεις αγοράσει από το Play Music Store της Google.
Στην Shared with me έχει τα τραγούδια που σου έχει μοιράσει κάποιος στο Google+.
Τέλος, μετά από τις Auto-Playlists στην sidebar, υπάρχουν οι κλασικές custom playlists, τις οποίες δημιουργούμε εμείς και προσθέτουμε τα τραγούδια που θέλουμε. Αυτές οι playlists μπορούν να είναι private αλλά και public τις οποίες μοιράζουμε στο Google+ ή με link όπου αλλού θέλουμε.
Αυτά με το βασικό interface της εφαρμογής. Παρόμοιο είναι και σε Android και iOS. Με την ευκαιρία, στις mobile εφαρμογές μπορείτε να κρατάτε τραγούδια, albums ή playlists για offline ακρόαση. Φυσικά εξαρτάται από τον χώρο που έχετε στην mobile συσκευή για το πόσα μπορείτε να κρατήσετε. Όπως είπα παραπάνω, δυστυχώς αυτό δεν μπορεί να γίνει σε desktop με την web εφαρμογή.
Ας δούμε όμως πέρα από το interface, πως δουλεύει όλη η φάση.
Σε κάθε τραγούδι όταν το ακούμε ή γενικά σε μια λίστα τραγουδιών, υπάρχει το γνωστό εικονίδιο με τις 3 τελείες, για πρόσθετες επιλογές ή μπορούμε εναλλακτικά να πατήσουμε δεξί κλικ στην γραμμή του τραγουδιού.
Με αυτές τις επιλογές μπορούμε να αρχίσουμε ένα Radio με βάση αυτό το κομμάτι. Να επιλέξουμε να παίξει αμέσως μετά από το τραγούδι που ακούγεται. Να το προσθέσουμε στην βιβλιοθήκη μας. Να το προσθέσουμε σε μία custom playlist. Να το μοιράσουμε στο Google+ ή αλλού. Να το προσθέσουμε στο τέλος της ουράς που παίζει την συγκεκριμένη στιγμή. Να το αγοράσουμε.
Παρόμοιες επιλογές έχεις και σε κάθε album ή playlist.
To δυνατό σημείο του Google Music All Access, πιστεύω πως είναι τα Radio. Έχω την εντύπωση πως δουλεύουν καλύτερα από το Spotify. Αυτά που παίζουν τα βρίσκω πιο σχετικά από αυτά που παίζουν στο Spotify. Επίσης δεν έχεις την εντύπωση ότι παίζει συνεχώς τα ίδια. Στα θετικά το ότι μπορείς να δεις και την λίστα με τα επόμενα, αλλά και τα προηγούμενα, και να επιλέξεις να ακούσεις κάποιο αυτά. Αντί να περιμένεις υπομονετικά και μέσα στην άγνοια για το τι ακολουθεί. Αν και αυτό μπορεί να είναι και αρνητικό. Μπορεί να θέλεις την έκπληξη.
Δυνατό σημείο επίσης είναι η δυνατότητα να έχεις εικονική βιβλιοθήκη, να προσθέτεις τραγούδια, albums, playlists. Σε αντίθεση με το Spotify που αν θέλεις να προσθέσεις ένα album θα πρέπει να το προσθέσεις σαν ξεχωριστή playlist. Αν και το Spotify δουλεύει ήδη σε μια τέτοια λύση. Το έχω δει σε κάποιους χρήστες, αλλά σε μένα ακόμη δεν έχει ενεργοποιηθεί.
Κάτι που περιμένω να υλοποιήσει η Google στο μέλλον, είναι η δυνατότητα των Smart Playlists στα πρότυπα του iTunes. Γι’ αυτό είπα παραπάνω ότι το σύστημα 5 αστεριών θα είναι τεράστια δυνατότητα για την διαχείριση της μουσικής βιβλιοθήκης στο μέλλον.
Το αδύναμο σημείο του Google Music είναι τα social χαρακτηριστικά του. Έχει κάποια στοιχεία από το Google+, αλλά ακόμη πρωτόγονα. Θα δούμε πράγματα στο μέλλον πιστεύω. Αντίθετα το Spotify είναι πολύ δυνατό στα social χαρακτηριστικά του. Είναι ένα social network από μόνο του.
Στο Spotify μπορείς να παρακολουθείς τους ίδιους τους καλλιτέχνες, να βλέπεις τι καινούργιο έχουν, τι ακούνε κτλ. Το Google Music δεν έχει τίποτα τέτοιο. Ενώ δεν μπορείς ούτε καν να γράφεσαι σε κάποιον καλλιτέχνη ώστε να ενημερώνεσαι αυτόματα με τις νέες κυκλοφορίες. Από ότι έχω καταλάβει, αυτό προσπαθεί να το κάνει το Google Music για σένα. Δηλαδή με βάση αυτά που ακούς κι έχεις στην βιβλιοθήκη σου, σου προτείνει κάποιες φορές νέες κυκλοφορίες. Πρέπει να περάσει περισσότερος καιρός να δω κατά πόσο αυτό μπορεί να δουλέψει. Θα προτιμούσα πάντως περισσότερες δυνατότητες σε μένα τον ίδιο. Να επιλέγω notifications για όσους καλλιτέχνες θέλω εγώ.
Πολύ καλύτερο είναι το Spotify και στον τομέα των έτοιμων playlists. H επιλογή browse του Spotify είναι πολύ καλύτερη και πλούσια από την επιλογή Explore του Google Music.
To Spotify νομίζω πως δίνει περισσότερη έμφαση σε πραγματικούς ανθρώπους που φτιάχνουν playlists, ενώ το Google Music στηρίζεται σχεδόν εξ ολοκλήρου σε αλγόριθμους.
Ένα άλλο στοιχείο που είναι βέβαια άσχετο με τις ίδιες τις υπηρεσίες, είναι η προσφορά που έχει η Cosmote για το Spotify. Με 5 ευρώ μπορείς να έχεις premium πρόσβαση και να είναι και free τα data στο κινητό όταν ακούς Spotify. Δυστυχώς για το Google Music δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο. Κοστίζει 8 ευρώ και πρέπει να καταναλώνεις τα data από το πρόγραμμα σου, όταν θες να ακούς μέσω 3g.
Επίσης το Spotify έχει δωρεάν mode, όπου μπορείς να ακούς μόνο ραδιόφωνο, σε αντίθεση με το Google Music που δεν έχει κάτι παρόμοιο.
Κι ένα τελευταίο για τις mobile εφαρμογές. Του Google Music είναι πολύ πιο καλοφτιαγμένη από του Spotify. Πιο όμορφη κι εύχρηστη. Δυστυχώς όμως, τουλάχιστον σε εμένα στο Android, κρασάρει πολύ συχνά.
Υ.Γ: Κάτι πρέπει να κάνουν οι δισκογραφικές εταιρείες και να κόψουν επιτέλους το συνήθειο να ανεβάζουν χίλια δυο αντίγραφα του ίδιου τραγουδιού, σε single, σε albums, σε best of και άλλα τέτοια πρωτόγονα. Όλα αυτά είχαν νόημα τον προηγούμενο αιώνα που είχαμε βινύλια, κασέτες και cd. Τώρα απλά γεμίζουμε με ψηφιακά σκουπίδια. Προσθέτεις ένα τραγούδι στο βιβλιοθήκη σου, κάποια στιγμή το πετυχαίνεις σε άλλο αντίγραφο, δεν θυμάσαι ότι το έχεις προσθέσει ήδη, το ξαναπροσθέτεις. Γεμίζεις την βιβλιοθήκη σου με διπλά, τριπλά κοκ αντίγραφα…
Κάπου διάβαζα προχθές ότι η Apple έχει ζητήσει από τις δισκογραφικές να καθαρίσουν τις συλλογές τους στο iTunes από αυτά τα πράγματα. Μένει να δούμε αν θα βάλουν μυαλό.
Update: Λίγες ώρες μετά την δημοσίευση αυτού του post, η Google ανακοίνωσε ότι ρίχνει την τιμή γνωριμίας στην Ελλάδα από τα 8 ευρώ στα 5.50 ευρώ.
Οι Vulfpeck είναι ένα funk συγκρότημα από το Μίσιγκαν. Είπαν να παίξουν λίγο με το Spotify για να βγάλουν μερικά λεφτά ώστε να χρηματοδοτήσουν την περιοδεία τους, η οποία θα είναι δωρεάν για το κοινό.
“Ηχογράφησαν” ένα album – με την ονομασία Sleepify – που περιέχει 10 κομμάτια των 30 δευτερολέπτων. Αυτά τα κομμάτια δεν περιέχουν τίποτα άλλο παρά σιωπή. Βάλανε αυτό το album στο Spotify και κάλεσαν τον κόσμο να το βάζει να παίζει συνεχώς κατά την διάρκεια της νύχτας, όσο κοιμούνται. Για κάθε χρήστη που θα το έκανε αυτό, θα κέρδιζαν περίπου 4 δολάρια. 0.005$ για κάθε stream ενός κομματιού.
Από το Spotify πάντως φαίνεται ότι δεν ανησυχούν. Χαρακτηρίζουν έξυπνη την κίνηση και βρίσκονται σε επαφές με το συγκρότημα. Άλλωστε δεν φαίνεται να είναι κάτι που θα μπορούσε να γενικευτεί και να αποσπάσει μεγάλα χρηματικά ποσά από την εταιρεία.
Αν το ξανασκεφτούμε, θα μπορούσε να ήταν και διαφημιστικό κόλπο του ίδιου του Spotify, για να μετριάσει τις ανησυχίες καλλιτεχνών που πιστεύουν ότι η υπηρεσία δεν τους πληρώνει αρκετά.
Πηγή: Quartz